Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

porady2.jpg

Coraz częściej w zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznych pojawiają się ćwiczenia na rozwinięcie spostrzegawczości wzrokowej. Nie trzeba jednak posiadać opinii z poradni, by wraz z dzieckiem wykonywać ćwiczenia warunkujące powodzenie w zakresie czytania i pisania.

Kilka symptomów może wskazywać na trudności w obszarze percepcji wzrokowej: dziecko z trudem zapamiętuje kształty liter i cyfr, niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami, nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegóły,
trudności dotyczą odtwarzania szlaczków i figur geometrycznych.
Nasuwa się więc pytanie o prawidłowe usprawnianie tej funkcji wzrokowej. Otóż istnieje szereg ćwiczeń, które można wykonywać w domu, jak i w szkole. Na pewno wielu rodziców czy nauczycieli posługuje się tymi ćwiczeniami na co dzień, nie będąc w pełni świadomym, jak wiele obszarów one rozwijają.

Oto kilka przykładów ćwiczeń:

Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami
Zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
Układanie obrazka z pociętych części.
Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
Segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.
Układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.
Lepienie z plasteliny lub formowanie z drutu liter.
Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „k”.
Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach.
Domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
Domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab.
Kalkowanie.
Powyższe ćwiczenia mogą być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dzieci. Ćwiczenia chętnie wykonywane przynoszą więcej pożytku niż długie ślęczenie nad książką.

Powrót na początek strony